fbpx
Gezondheid

Buikpijn

22 november 2021
Buikpijn - Perfect Lab

Veel Nederlanders hebben regelmatig last van buikpijn. Buikpijn is een verzamelnaam voor alle pijnklachten die zich afspelen in de buik. Het pijnlijke gevoel kan plaatsvinden in de onder- of bovenbuik of in alle twee tegelijk en kan zich uiten in de vorm van kramp, steken of een dof- of juist opgeblazen gevoel. De pijn kan af en toe voorkomen, in geval van langdurige aanhoudende pijn spreken we van chronische buikpijn. Buikpijn kan verschillende oorzaken hebben en afhankelijk van de oorzaak zijn er verschillende mogelijkheden en behandelingen die de oorzaak en de pijn kunnen verhelpen.

De oorzaken van buikpijn

Buikpijn kan verschillende oorzaken hebben, soms verklaarbaar en soms onverklaarbaar. Een veelvoorkomende oorzaak van buikpijn is te veel of te vet eten. Dit kan gepaard gaan met het laten van boeren en voeding die uit de maag omhoog komt en kan uiteindelijk ook resulteren in diarree of in verstopping als gevolg waarvan opnieuw buikpijn ontstaat. Ook verschillende voedingsmiddelen kunnen buikpijn veroorzaken zoals pittig en gekruid eten, peulvruchten en uien. Een andere veelvoorkomende oorzaak is een infectie of virus oftewel buikgriep. Hierbij kunnen ook misselijkheid en diarree ontstaan. Daarnaast kan inname van bepaalde medicatie zorgen voor buikpijn.

Ook kan een overvloed aan het stresshormoon cortisol zorgen voor buikpijn. Dit stresshormoon wordt als reactie op een angst- of stressprikkel aangemaakt in de bijnieren. Gebeurt dit te vaak en te snel achter elkaar, dan kan cortisol zich in het lichaam opstapelen en ontstaat er een overschot. De maag en darmen zijn ontzettend gevoelig voor cortisol. Bij een te hoge cortisolwaarde kunnen als gevolg buikpijn maar ook misselijkheid, verstopping of diarree ontstaan.

Wat te doen tegen buikpijn?

Afhankelijk van de oorzaak van buikpijn zijn er verschillende behandelingen mogelijk. In sommige gevallen kan een arts medicatie voorschrijven maar in veel gevallen kunnen een gezonde leefstijl en een gezond dieet de klachten ook wegnemen en voorkomen. Voeding is van grote invloed op de darmen. Het eten van voldoende vezels uit groenten, fruit en volkoren producten zorgt voor een goede buikgezondheid. Daarnaast is het van belang om tijdens het eten de tijd te nemen en goed te kauwen. Zo kunnen de spijsverteringsenzymen in het speeksel goed werken en zorg je ervoor dat je niet te veel eet omdat je sneller een verzadigd gevoel hebt. Drink voldoende gedurende dag om verstopping als gevolg van te weinig vocht te voorkomen en zorg voor voldoende lichaamsbeweging waardoor je zorgt voor een betere stoelgang.

Zoals hiervoor werd aangegeven kan een overvloed aan het stresshormoon cortisol zorgen voor buikpijn. Het is daarom van belang om bij stress bewust te worden wat hier de oorzaak van is en deze aan te pakken. Langdurige stress kan zorgen voor een disbalans in de darmmicrobiota. Probiotica kan worden ingezet om de darmbalans te herstellen en klachten te verminderen.

Ervaar je buiklachten? Dan is het belangrijk inzicht te krijgen waar deze klachten vandaan komen. Doe de Darm Health Check.