fbpx
Gezondheid

Het risico van liquid vet

1 augustus 2022
Het risico van liquid vet | Perfect Lab

De gemiddelde Nederlander drinkt graag op een terras of in de kroeg een lekker glas frisdrank, een ijskoud biertje of een glas wijn. Voor een groot deel van hen geldt dat er ook thuis in de koelkast frisdrank, vruchtensappen en alcohol is te vinden en een deel daarvan drinkt zelfs dagelijks een of meerdere glazen van deze dranken. Dat frisdranken en alcohol niet echt gezond zijn, is over het algemeen wel bekend. Wil je graag gewicht verliezen, dan is het drinken van alcohol, frisdranken en ook vruchtensappen geen goed idee. Deze drankjes leveren calorieën en in dit geval vloeibare, lege calorieën. Het drinken van frisdrank en alcohol levert namelijk geen energie. Naast dat het drinken van frisdrank en alcohol niet bevorderend werkt voor het verliezen van gewicht, loop je door het drinken van deze dranken ook een gezondheidsrisico. Een glas alcohol, frisdrank of vruchtensap lijkt onschuldig, maar zijn stuk voor stuk voorbeelden van liquid fat. De calorieën uit deze drankjes worden rechtstreeks in het lichaam opgeslagen als vet en vergroten daarnaast het risico op een vervette lever.

Onzichtbare calorieën in frisdranken en alcohol

Frisdranken, vruchtensappen en alcoholische dranken zoals bier en wijn leveren stuk voor een stuk een heleboel onzichtbare calorieën. Doordat je de drankjes drinkt en niet eet, werk je veel meer calorieën naar binnen dan je misschien denkt. Ook geven de vloeibare drankjes geen verzadigend gevoel en zorgen ze in de meeste gevallen voor meer dorst waardoor je geneigd bent om meer te drinken en je ongemerkt nog meer calorieën binnenkrijgt.

Opname van liquid vet in het lichaam

Het verschil tussen vloeibare dranken en andere calorie en vetrijke producten is dat vloeibare drankjes een ander spijsverteringsproces doorlopen. Wanneer we voeding binnenkrijgen, gebruikt ons lichaam energie om voedingsstoffen waaronder vet te verteren en te absorberen. Hierdoor wordt een deel van de calorieën uit (vetrijke) voeding verbruikt tijdens het spijsverteringsproces. Bij alcohol is dit niet het geval. Alcohol belandt na het drinken ervan al via de tong in de bloedbaan en doorloopt ontzettend snel het spijsverteringsproces. Dit zorgt ervoor dat de calorieën uit alcohol vrijwel netto als vetcalorieën na de spijsvertering worden opgeslagen. Daarnaast treedt bij langdurig alcoholgebruik leververvetting op. De vetstofwisseling in de lever raakt hierdoor verstoord waardoor vet zich ophoopt in de levercellen. Dit kan uiteindelijk leiden tot ernstige schade aan de lever en leverfalen.

Frisdranken en vruchtensappen bevatten een enorme hoeveelheid aan fructose. Fructose is een goedkope grondstof die zoet smaakt en via een chemisch proces wordt gewonnen uit glucose. Fructose wordt anders dan glucose in het lichaam opgenomen in de lever. De lever kan bij frequente of hoge inname deze hoeveelheden niet verwerken en ook niet opslaan als reserve brandstof. Hierdoor wordt fructose uit frisdranken en vruchtensappen direct omgezet in vet. Het vet wordt in eerste instantie opgeslagen in de lever waar het leververvetting kan veroorzaken. Daarnaast komen kleine vetdeeltjes in de bloedbaan, wat kan zorgen voor verstopping in de aderen.

Ook al lijkt het drinken van een glas frisdrank, bier of wijn nog zo onschuldig, wees je ervan bewust dat deze al snel kunnen leiden tot vervetting in het lichaam. Vervetting voorkom je door een dieet dat bestaat uit gezonde en gevarieerde voeding en dagelijks inname van voldoende water.

Weten hoe gezond jouw lever is? Doe de Premium Health Check! Deze onderzoekt maar liefst 30 bloedwaardes, zoals ook je leverwaardes