fbpx
Gezondheid

Onregelmatige stoelgang

21 oktober 2021
Onregelmatige stoelgang | Perfect Lab

Een normale stoelgang is voor ieder mens anders. De één ontlast een keer of meerdere malen per dag terwijl de ander om de dag of zelfs eens per drie dagen ontlast. Dit kan per persoon verschillen. Wanneer je patroon regelmatig afwijkt of wisselt, dan is sprake van een onregelmatige stoelgang. Dit kan betekenen dat je vaker of juist minder vaak moet ontlasten. Een onregelmatige stoelgang kan verschillende oorzaken hebben en kan vervelende klachten met zich meebrengen zoals een opgeblazen gevoel, darmkrappen, verstopping of diarree.

Wanneer je normaal één of meerdere keren per dag naar het toilet moet maar nu slechts één keer per drie dagen, is sprake van obstipatie of verstopping. De ontlasting blijft te lang aanwezig in de dikke darm. Doordat er vocht wordt onttrokken aan de ontlasting, droogt deze uit en wordt harder. Bij diarree moet je juist meerdere keren per dag naar het toilet en is sprake van dunne of waterige ontlasting.

Oorzaken van een onregelmatige stoelgang

Een onregelmatige stoelgang kan verschillende oorzaken hebben. Een veelvoorkomende oorzaak is een verkeerd voedingspatroon waarbij te weinig vezels worden gegeten, ongezond wordt gegeten en/of te weinig wordt gedronken. Stress kan ook de oorzaak zijn van een onregelmatige stoelgang. Stress kan namelijk de darmflora beïnvloeden en op die manier het spijsverteringsstelsel ontregelen en een niet goed functionerende spijsvertering is direct van invloed op de stoelgang. Ook te weinig lichaamsbeweging en medicijngebruik kunnen de spijsvertering beïnvloeden en leiden tot onregelmatige ontlasting.

Zorgen voor een regelmatige stoelgang

Een onregelmatige stoelgang is ontzettend vervelend. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om een onregelmatige stoelgang te verhelpen en nog beter: te voorkomen.
Daarbij is het ten eerste van belang om gezond en vezelrijk te eten, de maaltijden regelmatig te nuttigen én om voldoende vocht binnen te krijgen. Vezels komen voor in volkoren producten maar ook in groenten, fruit, noten, zaden en peulvruchten. De vezels werken als sponsjes die vocht opnemen. Bij voldoende inname van vocht zorgen de vezels voor soepele ontlasting. Vocht is daarnaast ook van belang voor het vervoeren van voedingsmiddelen in het lichaam. Vermijd zoveel mogelijk suikerrijke producten en producten met verzadigde vetten, deze kunnen juist zorgen voor diarree of verstopping.

Voor een regelmatige stoelgang is het van groot belang dat de darmflora in balans zijn, probiotica kan hierbij helpen. Probiotica zijn goede bacteriën en kunnen helpen bij verstoppingen en diarree door het in balans brengen van de darmbacteriën.

Heb jij last van een onregelmatige stoelgang? Doe dan de Darm Health Check en krijg inzicht in jouw darmgezondheid!