fbpx
Gezondheid

Tips om je natuurlijke weerstand te verhogen

11 augustus 2022
Tips om je natuurlijke weerstand te verhogen | Perfect Lab

Een goede weerstand is van groot belang voor een gezonde gezondheid. De weerstand wordt ook wel het immuunsysteem of afweersysteem genoemd en is het vermogen van het lichaam om je te beschermen tegen slechte invloeden van buitenaf die ervoor kunnen zorgen dat je ziek wordt. Bij een verzwakt immuunsysteem neemt de weerstand af en ben je vatbaarder voor bacteriën, virussen, schimmels en andere indringers waardoor je uiteindelijk ziek kunt worden.  Er zijn verschillende manieren die helpen je weerstand te verhogen en op peil te houden, waardoor je zo min mogelijk risico loopt om ziek te worden. Wij geven je hieronder 10 tips.

Vitamine D
Vitamine D speelt een ontzettend belangrijke rol voor een goede weerstand en beïnvloedt ook onze mentale gesteldheid. Vooral in de wintermaanden lopen we het risico op een vitamine D tekort. Naast voldoende blootstelling aan de zon kan vitamine D worden gehaald uit bepaalde voedingsmiddelen. In Nederland hebben we structureel te maken met te weinig zonuren om een optimale vitamine D spiegel te behalen en te behouden. Vitamine suppletie is daarom aan te raden, en al helemaal in de winter.

Gezonde voeding
Gezonde voeding is van groot belang voor het op peil houden en verhogen van je weerstand. Wees er daarbij van bewust dat bepaalde voeding die belastend is voor de darmen het immuunsysteem juist verzwakt. Het darmslijmvlies fungeert als barrière voor ziekmakende stoffen, deze kan beschadigd raken wanneer je ongezond eet waardoor de weerstand verzwakt. Herstel de darmwand door het beperken van voeding voorzien van geraffineerde suikers, verzadigde vetten en alcohol. Eet voldoende groente en fruit en vezelrijke producten. Bij een gezond en gevarieerd voedingspatroon krijg je vitaminen, mineralen en antioxidanten binnen die strijden tegen schadelijke stoffen.

Supplementen
Naast gezonde voeding voorzien van voldoende vitaminen en mineralen kunnen supplementen een welkome aanvulling zijn en bijdragen aan het verhogen van de weerstand. Voor het verbeteren van de weerstand zijn voldoende vitamine A, B6, B11, B12, C, D, ijzer, selenium, koper en zink van belang.

Drink genoeg water
Een belangrijke functie van water is het ondersteunen van het zuiveringsproces in het lichaam. Dit is van belang voor goede werking van de nieren die afvalstoffen en een teveel aan zout, kalium en fosfaat uit het bloed filteren. Drink tenminste anderhalf tot twee liter water per dag voor een goede vochtbalans en ter ondersteuning van het zuiveringsproces om daarmee je weerstand te verbeteren.

Voldoende beweging
Beweging en sporten zorgen voor een fitter lichaam, gezonde geest en hebben een positief effect op de weerstand. Door te bewegen en te sporten bevordert de bloedsomloop waardoor witte bloedcellen zich sneller verspreiden en in het lichaam ongewenste invloeden sneller en beter herkennen en je hiertegen kunnen beschermen. Zorg iedere dag voor minstens een half uur matig tot intensieve beweging voor het verbeteren van je weerstand.

Een goede nachtrust
Slaaptekort kan het lichaam en de weerstand flink verstoren. Het lichaam wordt overdag aan ontzettend veel blootgesteld. Goede slaap is cruciaal voor het lichaam en het brein om te herstellen wat het gedurende de dag heeft moeten doorstaan. Zorg voor een goede nachtrust van 7 tot 9 uur om op deze manier ook de weerstand hoog te houden.

Frisse buitenlucht
Voor een goede weerstand is ook frisse lucht ontzettend belangrijk. Ga ook gedurende de wintermaanden iedere dag een kwartier of langer naar buiten ter ondersteuning van je weerstand en lucht regelmatig je huis.

Houd jezelf warm
Wanneer bepaalde lichaamsdelen worden blootgesteld aan kou, kan dit van invloed zijn op je weerstand. Houd daarom je hoofd en nek warm wanneer je naar buiten, zorg binnen voor warme voeten met fijne sokken en draag een hemd onder kleding om je rug warm te houden en te beschermen.

Vermijd stress
Stress kan leiden tot een verminderende weerstand. Stress verhoogt het cortisolniveau en dat kost het lichaam energie. Deze energie heeft het lichaam nodig om het immuunsysteem te onderhouden. Ook zorgt stress ervoor dat voedingsstoffen niet goed worden opgenomen waardoor de stofwisseling vertraagt en het lichaam meer moeite heeft met het opruimen van schadelijke stoffen met als gevolg dat het immuunsysteem verzwakt. Versterk je weerstand door voldoende te ontspannen en ook meditatie kan bijdragen aan het verlagen van stress en verhogen van de weerstand.

Let op hygiëne
Slechte hygiëne is een veelvoorkomende oorzaak voor het overdragen van ziekteverwekkers. Let daarom altijd op je hygiëne door het regelmatig wassen van je handen en een schone omgeving. Zo voorkom je dat virussen zich verspreiden en uiteindelijk je weerstand kunnen aantasten.