10% korting ontvangen?
 
Het gevaar van ontstekingen

Het gevaar van ontstekingen

Ontstekingen zijn een natuurlijke reactie van het lichaam op het binnendringen van vreemde schadelijke stoffen zoals een infectie of andere schadelijke stoffen, of een reactie op een verwonding waarbij weefselbeschadiging ontstaan. De ontsteking is een reactie om het lichaam te beschermen en het herstelproces te bevorderen. Ontstekingen zijn een belangrijk onderdeel van het immuunsysteem bij het bestrijden van infecties en opruimen van beschadigde cellen. Hoewel ontstekingen meestal een beschermende rol spelen, kunnen ze gevaarlijk worden als ze langdurig plaatsvinden of chronisch worden.

Onderwerpen in dit artikel:

  • Hoe ontstaan (gevaarlijke) ontstekingen?
  • Chronisch ontstekingen voorkomen
  • Belangrijke biomarkers voor het risico op ontstekingen

Hoe ontstaan (gevaarlijke) ontstekingen?

Ontstekingen kunnen op verschillende manieren ontstaan. Ze ontstaan als gevolg van infecties die worden veroorzaakt door virussen, bacteriën, schimmels of parasieten die het lichaam binnendringen of bij weefselbeschadiging door verwondingen. Het immuunsysteem reageert op een natuurlijke manier door een ontstekingsreactie te initiëren om zo de infectie te bestrijden of het gebied in het lichaam waar weefselschade is ontstaan te beschermen en genezen. Dit zijn veelal onschuldige vormen van ontstekingen die het lichaam vaak zelf kan reguleren en oplossen. Het wordt echter gevaarlijk wanneer ontstekingen ongecontroleerd raken of chronisch worden.

Chronische ontstekingen ontstaan wanneer de normale regulering van het immuunsysteem uit balans raakt en ontstekingsreacties langere tijd aanhouden. Dit kan het gevolg zijn van ongezonde voeding of langdurige blootstelling aan schadelijke stoffen zoals roken, overmatig alcoholgebruik en luchtvervuiling waardoor het lichaam vrije radicalen produceert. De vrije radicalen kunnen oxidatieve stress veroorzaken en ontstekingsprocessen op gang brengen. Deze processen beïnvloeden elkaar. Verhoogde oxidatieve stress kan ontstekingen bevorderen en ontstekingsprocessen kunnen leiden tot verhoogde productie van vrije radicalen waardoor oxidatieve stress ontstaat. Deze combinatie kan schadelijk zijn voor cellen en weefsels en verhoogt het risico op de ontwikkeling van chronische aandoeningen zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Chronische ontstekingen voorkomen

Chronische ontstekingen kunnen sterk beïnvloed worden door ongezonde leefstijlkeuzes. Ook bij genetische aanleg kan het risico worden vergroot door een ongezonde leefstijl. Een gezonde leefstijl kan bijdragen aan het voorkomen van chronische ontstekingen.

Een gezond voedingspatroon

Kies voor een gezond voedingspatroon rijk aan groenten en fruit, noten, zaden, gezonde vetten en eiwitten. Beperk bewerkte suikerrijke voedingsmiddelen omdat deze ontstekingen kunnen bevorderen. Omega-3 vetzuren uit vette vis kunnen helpen om ontstekingen te verminderen. Daarnaast kunnen voedingsmiddelen voorzien van antioxidanten helpen bij het neutraliseren van vrije radicalen en ook bijdragen aan het verminderen van ontstekingen. Suppletie kan een gezond voedingspatroon ondersteunen. Drink altijd voldoende water.

Alcohol en roken

Overmatig alcoholgebruik en roken kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van ontstekingen. Stoppen met overmatig drinken en met roken kan gunstige effecten hebben op ontstekingsniveaus in het lichaam.

Gewichtsbeheersing en beweging

Overgewicht en obesitas worden met chronische ontstekingen geassocieerd, voor het voorkomen daarvan is een gezond gewicht belangrijk. Dit kun je bereiken door middel van gezonde voeding in combinatie met beweging. Regelmatige lichaamsbeweging heeft daarbij ontstekingsremmende effecten.

Ontspanning en slaap
Chronische stress kan het risico op ontstekingen vergroten en verergeren. Ontspanning- en stressmanagementtechnieken kunnen helpen om de stressrespons te verminderen. Denk daarbij aan yoga, mindfulness en ademhalingsoefeningen. Ook voldoende slaap is van groot belang, onvoldoende slaap wordt gelinkt aan ontstekingsreacties.

Belangrijke biomarkers voor het risico op ontstekingen

Naast de hiervoor genoemde tips voor het verminderen van het risico op ontstekingen mag ook inzicht in je gezondheid niet ontbreken. Er zijn verschillende biomarkers die kunnen duiden op ontstekingen in het lichaam. We noemen hieronder een drietal belangrijke biomarkers.

C-reactief proteïne (CRP)
CRP is een eiwit dat in de lever wordt geproduceerd als een reactie op ontstekingen. CRP wordt daarom vaak gemeten als indicator van ontstekingen. Verhoogde CRP niveaus in het bloed kunnen wijzen op ontstekingen in het lichaam.

Homocysteïne

Homocysteïne is een amonizuur dat normaal gesproken in het lichaam wordt gemetaboliseerd. Bij verhoogde niveaus van deze waarde kan sprake van ontstekingen en bestaat een verhoogd risico op gezondheidsongemakken waaronder hart- en vaatziekten.

Calprotectine

Calprotectine is maker voor ontsteking in de darmen. Het is een natuurlijk ontstekingsremmend eiwit dat vrij komt bij ontstekingsreacties van de dunne en dikke darm.

Tot slot

Het monitoren van deze en andere biomarkers in het bloed en de ontlasting geeft ontzettend waardevolle informatie en kan bijdragen aan het vroegtijdig detecteren van mogelijke gezondheidsrisico’s. Bij verhoogde waarden kan advies worden gegeven over aanpassing in leefstijl die kunnen bijdragen aan het voorkomen of verhelpen van ontstekingen en verbeteren van de gezondheid.

De Premium Health Check van Perfect Lab bestaat uit de Bloed en Darm Health Check gecombineerd en geeft het meest complete inzicht in je gezondheid.

Doe de vitamine check

Weet wat je lichaam echt nodig heeft, doe nu de vitamine check en leer meer over wat er bij jouw leefstijl past. Meten is weten en voorkomen is beter dan genezen.

Telefonisch consult + supplement advies